Tanah landasan kereta api dibahagikan kepada tiga kategori:
Tanah Poket
- Ini merujuk kepada tanah kereta api yang berasingan daripada operasi kereta api
- Pada masa lalu, ia sering digunakan untuk tempat tinggal kakitangan atau sebagai tapak kuari untuk keperluan kereta api
- Hari ini, tanah ini sangat sesuai untuk pembangunan komersial (dengan kelulusan daripada Jabatan Perancangan Bandar dan Desa serta Pihak Berkuasa Tempatan) kerana nilai pasarannya yang tinggi
Tanah Lebihan
- Ini adalah tanah yang berkaitan dengan kawasan operasi kereta api, sama ada ia sedang digunakan atau tidak
- Mempunyai potensi yang kukuh untuk menjana pendapatan melalui penyewaan, pemajakan atau pembangunan yang memberi manfaat kepada industri kereta api
Tanah Operasi
- Tanah ini terlibat sepenuhnya dalam operasi kereta api, seperti di sepanjang landasan kereta api dan di dalam kawasan stesen
- Walau bagaimanapun, pendapatan masih boleh dijana di sepanjang landasan tersebut, dengan syarat keselamatan sentiasa diutamakan semasa memberikan hak sewa atau pajakan
Ringkasan Tanah
| Negeri | Tanah Rizab | Tanah Hak Milik |
|---|---|---|
| Johor | 4487.02 | 304.04 |
| Kedah | 0.18 | 1380.97 |
| Kelantan | 0 | 4890.71 |
| Melaka | 541.19 | 17.42 |
| Negeri Sembilan | 3690.44 | 27.68 |
| Pulau Pinang | 0 | 1265.49 |
| Pahang | 4620.23 | 0.06 |
| Perak | 4775.08 | 70.73 |
| Perlis | 0 | 509.49 |
| Selangor | 3099.38 | 267.90 |
| Kuala Lumpur | 608.93 | 74.09 |
Jumlah Keseluruhan
1430
Total Lot/Plot
31,035.28
Jumlah Keluasan Tanah (ekar)